vineri, 28 aprilie 2017

Recenzie: „Sertarul cu ură” - Anca Zaharia



Titlu: Sertarul cu ură

Autor: Anca Zaharia

Data apariției: Septembrie 2015

Categorie: Poezie


ColecţieKarth


Numărul de pagini: 88

Editura: Herg Benet




Prezentare

„Sertarul cu ură te contaminează, într-un final, de viață, dar nu una îmbrăcată regulamentar și decent în haine care nu i se potrivesc, menite doar să dea bine în ochiul privitorului, ci una dezgolită și reală, așa cum poate fi și a ta, dacă ai avea curaj s-o privești în față. Iar ăsta e cel mai important și mai sincer lucru pe care-l poate face poezia pentru tine.” - Cristina Nemerovschi

În orice caz, poezia Ancăi-Elena Zaharia e dură şi directă, iar după ce o dezbraci (imaginar) de procedee & tehnici poţi vedea verdicte & concluzii tăioase & nemiloase: „fiecare punct negru e un răspuns/fiecare rid de la colțul gurii/e o întrebare/fiecare cută de grăsime de pe burtă/e o revoltă mută și apoi resemnare tristă“. Stări şi sentimente exprimate cu multă exactitate, ca-ntr-o strofă din poemul 59: „dacă nu apeși la timp/mori / dacă apeși mai devreme/cu o secundă/mori“. Un debut foarte tare. Lectură utilă şi… plăcută!”- Mihail Vakulovski

O voce poetică stranie, care poate să captiveze atenția. - Vlad Toma

Despre autoarea cărţii



M-am născut acum niște ani într-o zonă pe care regret că o știu. Toate explicațiile pentru varianta prezentă se găsesc acolo, în Moldova copilăriei mele, deci nu dați vina exclusiv pe mine. Nu-mi place că mă cheamă și Elena, dar am altele de rezolvat în viață, nu schimbarea unui prenume.

Citesc și scriu de pe la 2-3 ani, acestea erau alternativa la trăit în realitatea tristă de sat din Bacău.

Am făcut multă școală, toată pe la Facultatea de Litere (Universitatea Transilvania, Brașov), și evident că voi fi mereu o vânzătoare cu mare pasiune pentru citit. Am scris pe Hyperliteratura.ro timp de aproape 2 ani, scriu pe Serial Readers tot de vreo 2, am lucrat ca librar aproape 3 ani, încep zilnic câteva proiecte pe care nu le voi finaliza niciodată, dar toate au cumva legătură cu literele și hârtia. Blogul Irrefutabilis este cel mai longeviv proiect personal.
Am câștigat, în adolescență, premii la diverse concursuri de creație literară – fain mod de a-mi pretrece timpul. Îmi place să citesc (și asta e ușor), îmi place să scriu (asta e ceva mai greu), dar lucrul în care cred cu tărie acum, la 20 și puțin de ani, e că scrisul e singura activitate constantă din viața mea. Nu-mi plac oamenii, dar îmi plac cititorii!”

Părerea mea


Sertarul cu ură este primul volum de poezii pe care l-am citit până acum şi nu regret. Felul în care reuşeşte să transmită Anca, autoarea cărţii, este unic şi te impresionează. Sarcasmul şi ironia sunt de multe ori utilizate în poeziile ei, transmiţând într-un mod mai puţin întâlnit trăirile şi punctele de vedere ale Ancăi. Deşi poeziile Ancăi nu au rimă şi nu respectă structura poeziilor cu care m-am obişnuit de-a lungul timpului, ele au ceva aparte şi te fac să analizezi cu atenţie evenimentele din jurul tău, lăsându-ţi o amprentă în suflet. La început mi s-a părut destul de ciudată această abordare, dar pe parcurs m-am obişnuit cu stilul autoarei. 

Poeziile abordează diferite teme, majoritatea sunt inspirate din problemele cotidiene ale societăţii actuale şi de lumea crudă în care trăim. Cel mai mult mi-au plăcut temele despre iubire şi despre moarte ce au reuşit să mă emoţioneze. 

Titlul cărţii te intrigă să citeşti şi să aflii despre ce e vorba. Iar când începi să citeşti, realizezi că autoarea îşi exprimă părerile prin intermediul scrisului, sugerând că realitatea este crudă, dureroasă şi nu are milă faţă de nimeni. De altfel, cartea are ca sentiment predominant ura, ura dintre oameni ce este nemărginită. 

Citind cartea Ancăi, eşti nevoit să îţi deschizi ochii şi să priveşti cruda realitate în care trăim.

Citate preferate

„va fi bine să mă îmbrac cu tine” 

„nu-i frumos 
să visezi la nemurire 
atunci când ştii că eşti 
mort”

„nu ştii când eşti mort 
şi asta e cel mai bine” 

„dacă nu apeşi la timp 
mori 
dacă apeşi mai devreme 
cu o secundă 
mori” 

RATING: 3/5


I-am acordat 3 stele, deoarece unele poezii au fost destul de ciudate şi nu le-am înţeles prea bine. Dar în rest, cartea merită citită, căci te învaţă să fii realist.

Sponsorizare

Cartea a fost oferită de autoare pentru recenzie. Cartea poate fi achiziţionată de aici, cu doar 9,90 lei. 


Eu am fost Anelly.
Ne citim data viitoare!
Share:

9 comentarii:

  1. Interesantă, seamănă cu "La o ţigară cu umbrele" de Ion Valentin Ceauşescu. Dânsul avea o manieră uşor macabră de a scrie poezii, însă nu era foarte direct ci pur şi simplu te lasă pe tine să îţi dai, sau nu, seama de mesajul pe care a vrut să îl transmită. Ţi-o recomand! 😊

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am auzit de cartea asta. Pare interesantă, mulţumesc de recomandare!

      Ștergere
  2. Mă sperie coperta 😂
    Dar pare drăguță cartea

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi mie mi s-a părut ciudată coperta, dar conţinutul a fost interesant.

      Ștergere
  3. Mie imi place coperta :)))) si cartea asta vreau să o citesc ❤

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte misto, mi-a placut mult coperta, imi aduce aminte de film "IT".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Într-adevăr, e o copertă interesantă.😇

      Ștergere
    2. Mulțumesc, Infrasun! Coperta a fost inspirată de un sezon din ”American Horror Story” :)

      Ștergere