Recenzie: „Alegerea” (Alegerea, #1) - Kiera Cass

Traducere: Shauki Al-Gareeb

Anul apariției: 2018 (Ediția nouă)

Categorie: Romance, Distopie

Numărul de pagini: 368

Editura: Corint

Imprint: Leda Edge

„Pentru treizeci şi cinci de fete, Alegerea este o şansă unică în viaţă. Le oferă posibilitatea de a fi transportate, ca nişte cenuşărese, într-o lume a luxului şi strălucirii, a rochiilor elegante şi bijuteriilor sclipitoare. De a locui într-un palat şi de a lupta să cucerească inima unui prinţ. Pentru America Singer, să fie Aleasă e însă un adevărat coşmar, căci asta înseamnă să îşi părăsească familia şi pe omul iubit, pe Aspen, cel care face parte dintr-o castă inferioară. Numai că, uneori, realitatea depăşeşte aşteptările şi, atunci când eroina noastră descoperă că Aspen o înşală şi că prinţul Maxon nu e, nici pe departe, snobul îngâmfat care i se păruse, totul se schimbă şi romantismul începe să plutească în aer.”

Despre autoarea romanului

Kiera Cass a absolvit Universitatea Radford unde a studiat muzica, teatrul, comunicarea şi istoria. A început să scrie ca o formă de terapie în urma unei tragedii petrecute în oraşul ei, dar a avut surpriza de a descoperi că scrisul este adevărata ei vocaţie.

În prezent locuieşte în Blacksburg, Virginia, împreună cu familia.

În timpul liber îi place să citească, să danseze, să posteze filmuleţe pe YouTube şi să mănânce cantităţi uriaşe de prăjituri.

Pentru mai multe informaţii despre autoare şi cărţile ei, puteţi accesa site-ul: www.kieracass.com

Părerea mea

Stau de câteva zile să îmi găsesc cuvintele pentru a exprima tot ce am simțit eu pe parcursul primului volum din seria „Alegerea” și îmi dau seama că, oricât de mult m-aș strădui, nu aș putea reda felul în care m-am simțit citind acest volum.

Deși nu prea mă dau eu prea mult în vânt după serii, această carte m-a făcut să privesc puțin altfel lucrurile. Acum sunt de părere că unele serii pot fi mai interesante decât o carte stand-alone. Dacă dai de seria potrivită în funcție de gusturile tale literare, poți fi chiar încântat de ceea ce ai găsit.

Când mă gândesc la „Alegerea” îmi vin în minte următoarele cuvinte: delicatețe, gingășie, rafinament, ardoare. Pentru că despre asta este și vorba.

Până acum credeam că distopiile nu se încadrează în genurile mele preferate, dar Kiera Cass mi-a schimbat total percepția. Kiera Cass este autoarea care, în mod neașteptat, m-a făcut să le dau o șansă distopiilor. Și nu regret. Dacă toate distopiile ar fi atât de frumoase ca și „Alegerea”, cu siguranță le-aș citi.

Vreți să știți care este principalul motiv pentru care mi-am dorit să citesc această carte, cu toate că știam că este o serie destul de lungă? Va răspund printr-un singur cuvânt la întrebare: coperta. Într-adevăr, coperta este principala „vinovată” pentru că m-am apucat de citit de această serie, și bineînțeles, pentru că acum fac această recenzie. Dacă nu ar fi fost atât de frumos realizată coperta, poate că nu mi-ar mai fi sărit în ochi și poate că astăzi nici nu v-aș fi povestit despre ea.

La început, când am citit descrierea, pentru a mă hotărî dacă îmi doresc sau nu să o citesc, povestea mi se părea destul de simplă. 35 de fete luptă pentru a ajunge cât mai aproape de inima prințului. Mi se părea o idee drăguță, dar destul de utilizată. Acum, după ce am terminat de citit primul volum, încerc să îmi dau seama de ce mi se părea o idee comună. Poate că este, însă după ce am făcut cunoștință cu acțiunea, personajele și modul de scriere al autoarei, nu o mai vedeam ca pe o idee clișeică. Ci mai degrabă ca pe o idee originală, fiindcă se poate ca scriitoarea să fi plecat de la o idee simplă, ușor comună, și să o personalizeze, să o îmbunătățească în funcție de stilul ei.

Forțată mai mult de către familia și iubitul ei - ce face parte dintr-o castă inferioară -, America Singer se înscrie la casting-ul care are ca scop alegerea unei soții pentru prințul Maxon, fiul regilor din Illea. Cu gândul că oricum nu va fi acceptată și că nu va trebui să plece de lângă familia ei și de lângă Aspen, completează formularul de înscriere. În momentul în care este anunțată ca fiind una dintre cele 35 de fete acceptate de către prinț, America este șocată și, totuși, uimită, deoarece era ferm convinsă că nu are șanse să fie acceptată, în comparație cu celelalte fete din provincia ei. Și totuși, prințul a avut o părere diferită de a ei, din moment ce a fost acceptată. Aflând recent că iubitul ei, Aspen, o înșală, se hotărăște să ia această selecție ca pe o provocare și ca pe un scop; scopul de a le asigura celor dragi o viață mai bună, cel puțin pentru o vreme. Pentru fiecare săptămână petrecută la palat și fiind încă în competiție, toate participantele primesc cecuri pentru familiile lor, ceea ce este ceva incredibil pentru America și familia ei. Datorită fiicei lor, membri familiei sale duceau o viață mai bună, nefiind îngrijorați atât de mult de ziua de mâine.

La scurt timp după anunțarea celor 35 de participante, au loc fel de fel de pregătiri pentru plecarea la palat, acolo unde se va desfășura întreaga competiție. Acolo tânăra fată dintr-o familie destul de modestă, neavând o situație financiară prea bună, întâlnește multe fete din castele superioare care o critică și o judecă pentru faptul că face parte din Cinci, pe când majoritatea fetelor, crescute în alt stil de viață față de al Americăi, fac parte din Doi sau Trei.

V-am spus mai sus despre familia regală a Illeei, însă nu v-am explicat ce este Illea. Illea este o țară creată din rămășițele fostei Americi, care se află în curs de reconstrucție după distrugerile provocate de cel de-al Treilea Război Mondial. Societatea este împărțită în opt caste, membri lor fiind departajati în funcție de situația financiară a descendenților acestora. Astfel, din Unu face parte numai familia regală și, treptat, pe linia castelor, situația materială scade și se ajunge la ultimele caste, numite inferioare, deoarece populația aceasta este cea mai neajutorată și, de cele mai multe ori, nu au ce mânca timp de zile bune, fiind plătiți foarte prost. Prin urmare, la momentul acesta, Ileea este instabilă din punct de vedere politic, atacurile rebelilor din Nord și din Sud, ce se împotrivesc legilor brutale referitoare la castele neajutorate, afectează și mai mult țara, fiind necesară crearea unor alianțe cu alte state.

Alegerea este un concurs televizat ce are loc odată la câțiva ani, în urma căruia prințul moștenitor la tron trebuie să aleagă o fată pentru a-i fi soție și pentru a fi viitoarea regină a Ileei. Așa că la fiecare concurs se aleg câte treizeci și cinci de fete din toate provinciile țării.

Viața la palat este complet diferită pentru America, în comparație cu simpla ei viață. La palat este răsfățată cu mâncăruri rafinate, de o calitate extraordinară, cu rochii lungi și elegante, cu încăperi extravagante și cu slujitoare proprii. Pe scurt, viața la palat este o viață la care tânăra America nici nu a visat că va ajunge, așa că decide să profite din plin de aceste clipe până când va fi trimisă acasă. Protagonista romanului are inițial o părere proastă la adresa prințului Maxon, considerându-l înfumurat și arogant, însă cu timpul își dă seama că l-a judecat greșit și, încetul cu încetul, devin prieteni. Din părerea proastă pe care a avut-o despre prinț, nu a mai rămas nimic, adevăratele lui calități ieșind la iveală treptat. După ce ajunge să îl cunoască, realizează că este un băiat sincer, șarmant, amuzant și drăguț.

Maxon Schreave este genul de băiat după care toate fetele ar tânji. Inteligent, frumos, elegant, glumeț și simpatic, dar, totodată, și foarte responsabil, deoarece țara se va afla în mâinile lui odată cu venirea sa la tron. La urma urmei, cine nu și-ar dori un astfel de cavaler?

Discuțiile dintre cei doi m-au trecut prin toate emoțiile posibile și imposibile. Am râs, am fost entuziasmată, dar am fost și tristă și în agonie. Pur și simplu Kiera Cass știe cum să se joace cu cuvintele, cum să îți dea speranțe și apoi să ți le risipească. Starea mea de fericire a fost spulberată de apariția bruscă a lui Aspen la palat. Mi-am pus foarte multe întrebări și simțeam că a mea curiozitate se află la cote maxime odată cu venirea fostului iubit la palat. Oare ce avea de gând? Voia să se împace cu America? Dar ce se va întâmpla cu America și Maxon? Le va distruge Aspen toate planurile? Eu am aflat răspunsurile acestea, însă pentru a le afla și voi trebuie să citiți cartea.

În schimb, sunt foarte curioasă de următoarele volume. Sper să fie cel puțin la fel de frumoase și de palpitante precum acesta!

„Alegerea”, primul volum al seriei, te poartă pe un tărâm tainic și misterios; un prim volum care te duce într-o altă lume, în lumea prinților, regilor, rochiilor diafane și evenimentelor grandioase. Dacă vrei să simți că faci parte și tu dintr-o lume de vis, să rezonezi și tu cu personajele și cu sentimentele acestora, te invit să îi acorzi o șansă seriei  „Alegerea”!

„— Crezi, a spus Maxon, că ţi-aş putea spune în continuare «draga mea»?
— Sub nicio formă, i-am şoptit eu.
— Am să încerc oricum. Nu sunt genul care se dă bătut aşa uşor.