Recenzie: „Unul dintre noi minte” - Karen M. McManus

Traducere: Cristina Nemerovschi

Data apariției: Octombrie 2017

Categorie: Young Adult

Colecție: Passport

Numărul de pagini: 392

Editura: Herg Benet

„Unul dintre noi minte” e povestea a ceea ce se întâmplă când cinci străini ajung în clasa de detenție a școlii, iar numai patru ies de acolo în viață. Fiecare este suspect, fiecare are ceva de ascuns.

Fii atent la toate detaliile și poate vei fi tu cel care va rezolva enigma:

Într-o după-amiază de luni, cinci elevi de la Liceul Bayview intră în camera de detenție.

Bronwyn, tocilara, va merge la Yale și niciodată nu încalcă vreo regulă.

Addy, prințesa, este frumoasa populară a liceului.

Nate, delincventul, este deja eliberat condiționat după ce a fost prins vânzând droguri.

Cooper, atletul, este starul echipei de baseball.

Și Simon, proscrisul, este creatorul unei faimoase aplicații de mobil care lansează bârfele fierbinți ale liceului.

Atâta doar că Simon nu mai iese de la detenție. La finalul orei în care cei cinci trebuie să-și ispășească pedeapsa, Simon moare. Potrivit anchetei, decesul nu este un accident. Luni moare, iar marți apar dezvăluiri senzaționale programate de el despre cei patru colegi care i-au fost alături în clipa morții, ceea ce îi transformă rapid în suspecți. Dacă nu cumva criminalul este altcineva și se află în libertate…

Toată lumea are secrete, nu? Ceea ce contează e cât de departe ai merge ca să le protejezi.

Despre autoare

Karen M. McManus este licențiată în literatura engleză la College of the Holy Cross și are un master în jurnalism de la Universitatea Northeastern. Atunci când nu scrie sau lucrează în Cambridge, Massachusetts, McManus adoră să călătorească împreună cu fiul ei. „Unul dintre noi minte” este romanul său de debut, ajungând pe locul doi în lista New York Times Bestseller imediat după lansare și fiind în foarte scurt timp publicat în peste 20 de țări. Romanul va fi ecranizat în serial de către Universal Cable Productions.

Părerea mea

Auzisem atât de multe păreri referitoare la această carte, atât bune, cât și mai puțin bune, încât mi-am dorit să o citesc și eu ca să îmi fac propria opinie. Intrigată fiind de subiectul romanului și de coperta simplă, dar misterioasă, am spus că trebuie să îi acord o șansă, cu atât mai mult că este o carte despre adolescenți.

Citisem acum ceva timp niște păreri despre romanul „Unul dintre noi minte” pe unele grupuri de carte. Unii considerau că finalul este previzibil, ușor de elucidat, în timp ce alții nu se așteptau la un așa deznodământ. Recunosc, eu mă aflu în categoria a doua, a celor care nu au ghicit cine e criminalul. Deși am avut câțiva suspecți pe listă, tot nu am putut să fiu sigură de adevăratul criminal până nu am ajuns la finalul poveștii. Ceea ce m-a bucurat a fost faptul că aveam o anumită direcție spre vinovat, însă cu cât citeam mai mult, cu atât îndoială își făcea loc și alte persoane erau pe lista suspecților.

Subiectul cărții m-a ținut în priză, mi-a pus mintea la contribuție pe parcursul a două, trei zile; timp în care am analizat crima pe toate părțile posibile și imposibile, încercând să descopăr cât mai multe detalii, care, speram eu, aveau să mă conducă pe urmele vinovatului. Dar n-a fost chiar așa! Karen M. McManus știe cum să te facă să crezi că ai aflat ce se întâmplă, că ești atât de aproape de a elucida misterul, pentru ca în secunda următoare să îți creeze confuzie și să te facă să te îndoiești și de „probele” pe care le adunasei între timp.

Romanul mi-a adus aminte de serialul „Gossip Girl”, serial pe care îl vizionez în prezent, așa mi-am dat seama că se aseamănă într-o oarecare măsură.

„Unul dintre noi minte” urmărește povestea celor cinci adolescenți, în vârstă de aproximativ 17 ani, ce ajung să fie pedepsiți de un profesor strict, fiindcă dețineau toți câte un telefon mobil. Ceea ce nu a înțeles profesorul respectiv, este că celor cinci personaje li s-a înscenat această farsă, căci telefoanele nu erau ale lor.

În timpul detenției, unul dintre elevi moare subit. El este însuși Simon Kelleher, creatorul celebrei aplicații „Despre Asta, asemănătoare cu Gossip Girl. Numai că la Despre Asta creatorul este cunoscut, fapt care îl face pe Simon să fie urât de către colegii lui de liceu, deoarece bârfele pe care Simon le face publice, le strică reputația celor din jur; cu toate că de fiecare dată se dovedesc a fi adevărate.
Ancheta poliției dovedește că moartea lui Simon a fost plănuită, așa că cei patru elevi devin principalii suspecți în cadrul crimei.

Bronwyn Rojas este o tânără adolescentă, conștiincioasă, care își dorește ca după terminarea liceului să studieze la Yale, așa cum au învățat și părinții ei. Bronwyn este considerată tocilara liceului, deoarece învață din greu pentru a-și face părinții mândrii. Cu atât mai mult datorită faptului că familia ei a avut o viață grea, căci sora ei mai mică, Maeve, a avut o boală ce i-a chinuit pe toți. Reușește să se descurce la toate materiile, cu excepția chimiei. Chimia îi cam da bătăi de cap, însă vom vedea cum îi va face față.

Addy Prentiss este tânăra fată din liceu, cunoscută și recunoscută pentru frumusețea de care dă dovadă. Deși este precum o prințesă, ea nu își dă seama că este marioneta iubitului ei, Jake, deoarece face numai ce îi spune el. Îl ascultă chiar și atunci când el îi cere să se îmbrace în alt mod, nu după bunul ei plac. Pe Jake l-am considerat dubios încă de la început, să aibă oare vreo legătură cu crima?

Nate Macauley reprezintă tipul băiatului rebel, care dă mereu de probleme. Fără prieteni, fără o familie unită, cu o mamă care ia droguri și care l-a părăsit și un tată beat, este nevoit să întrețină singur casa mizerabilă în care trăiește. Acesta este delicventul care a fost eliberat condiționat, deoarece a fost prins vânzând droguri. Cu toate astea, Nate mi-a fost drag. În copilărie a fost prieten bun cu Bronwyn, iar în urma incidentului cei doi reiau legătura.

Despre Cooper Clay nu sunt foarte multe de spus. Cooper este unul dintre cei mai buni jucători de baseball pe care liceul îi are, cu multe oferte din partea universităților ce vor să îi acorde chiar și o bursă totală și cu o iubită drăguță pe nume Keely.

Este un atlet desăvârșit și un tip calculat. Mi-a plăcut mult de el spre finalul romanului, deoarece a dat dovadă de curaj.

Aceștia sunt principalii suspecți de crima tânărului Simon Kelleher. Fiecare dintre ei are secrete de care Simon știa și pe care voia să le publice, însă nu a mai apucat. Poliția găsește în cadrul aplicației lui Simon schițele lui și astfel începe calvarul pentru cei patru. Deși la început se evită între ei, văzând că prietenii lor i-au abandonat, cei patru suspecți creează o legătură și încearcă să afle cine este vinovatul pentru moartea lui Simon și pentru distrugerea propriilor vieți.

Sunt mult mai multe de spus, căci acțiunea este complexă și tensionantă, însă mă rezum să spun doar atât despre subiectul cărții, sperând că v-am făcut o idee despre roman.

Mi-a plăcut mult faptul că romanul este scris la persoana I, fiind prezentate perspectivele protagoniștilor. Astfel am făcut cunoștiință cu personajele, stările prin care acestea trec și cele mai ascunse secrete ale lor.

„— Oricine are secrete. Nu-i aşa?”

„Unul dintre noi minte” este un thriller excepțional, un page-turner care nu îți va da pace până nu vei elucida misterul poveștii.

* * *